Wojtek
Dołączył: 04 Sty 2008
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 20:23, 15 Sty 2008 Temat postu: Citroen DS- legenda |
|
|
Citroën DS – model samochodu osobowego klasy wyższej-średniej, produkowanego przez firmę Citroën, we Francji, w latach 1955-1975.
DS
Model Citroën DS w wersji Berline (sedan) zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu 6 października 1955. Wywołał sensację w skali międzynarodowej a już pierwszego dnia złożono zamówienia na 12 tys. sztuk. Z miejsca okrzyknięto go samochodem przyszłości, na co pewien dziennikarz odpowiedział, że to auto dzisiejsze ale wszystkie pozostałe są przestarzałe.
Francuzi zwykli nazywać go (a właściwie ją, gdyż samochód – la voiture, jest w języku francuskim rodzaju żeńskiego) Déesse, czyli Bogini i tak też wielu właścicieli go traktowało.
Początkowo zastosowano silnik z jego poprzednika, modelu Traction Avant. Później ofertę uzupełniono o większe jednostki. W 1960 r. firma Chapron zaprezentowała DS w wersji Cabriolet. W 1968 r. nastąpiła jedyna poważna zmiana nadwozia w historii modelu. Polegała ona przede wszystkim na zmianie kształtu przednich świateł. Podwójne reflektory schowano za kloszem o aerodynamicznym kształcie. Wewnętrzne światła skręcały się wraz z kołami doświetlając zakręty. W 1974 r. pojawił się następca modelu DS, Citroën CX.
24 kwietnia 1975 wytwórnię opuścił ostatni z 1 456 115 wyprodukowanych Citroënów DS.
Hydraulika
DS był rewolucyjny nie tylko pod względem stylistycznym, ale także a może przede wszystkim technicznym. Pod kierunkiem głównego inżyniera Andre Lefebvre'a, zastosowano w nim wiele rozwiązań hydraulicznych, a były to:
* hydropneumatyczne zawieszenie
* hydrauliczny układ hamulcowy
* hydraulicznie sterowane sprzęgło
* hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Tak duża ilość nowych, wcześniej nie stosowanych rozwiązań sprzyjała początkowo awariom. Prowadzenie samochodu z automatycznym sprzęgłem i niekonwencjonalnym układem hamulcowym, wymagało przyzwyczajenia, jednak nie wszystkim klientom pasowało. Odpowiadając na ich potrzeby, Citroën stworzył model ID.
ID
W 1957 r. wszedł do produkcji model ID (wym. Idée), czyli Idea. Pozbawiono go wszystkich systemów hydraulicznych, poza zawieszeniem hydropneumatycznym. Tym samym stał się tańszą wersją DS-a. Rok później zaprezentowano model kombi, produkowany tylko jako ID, o ogromnych możliwościach przewozowych, jak na samochód osobowy. We Francji używany był m.in. przez służbę zdrowia jako sanitarka. Produkowano go do 1975 r.
Silniki
Modele DS i ID były wyposażane w te same mniejsze silniki, jednak w modelu ID wprowadzano je z pewnym opóźnieniem, gdyż to model DS był dla firmy najważniejszy. Większe jednostki były zarezerwowane dla modelu DS, jednak ID kombi wyposażany był w gaźnikowe silniki 21 i 23.
* DS/ID 19 – 1911 cm³, 70 KM – 1955-1965
* DS/ID 19A – 1985 cm³, 78-91 KM – 1965-1969
* DS/ID 20 – 1985 cm³, 99 KM – 1969-1975
* DS 21 – 2175 cm³, 106 KM – 1965-1972
* DS 21ie – 2175 cm³, 125 KM – 1970-1972
* DS 23 – 2347 cm³, 115 KM – 1972-1975
* DS 23ie – 2347 cm³, 130 KM – 1972-1975
Post został pochwalony 0 razy
|
|