FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum www.citroenxx.fora.pl Strona Główna
->
inne...
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Osobowe citroeny
----------------
clock
Citroen AX
Citroen BX
Citroen CX
Citroen XM
Citroen ZX
Citroen C1
Citroen C2
Citroen C3
Citroen C4
Citroen C5
Citroen C6
Citroen C8
Citroen Saxo
Citroen Xantia
Citroen Xsara
Citroen Xsara Picasso
Citroen C-crosser
Citroen DS3
inne...
prototypy
I te większe...
----------------
Citroen Evasion
Citroen Berlingo
Citroen C15
Citroen Jumper
Citroen Jumpy
inne...
prototypy
Hyde Park
----------------
na wesoło
mechanika
inne
Przedstaw się ;)
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Wojtek
Wysłany: Wto 20:23, 15 Sty 2008
Temat postu: Citroen DS- legenda
Citroën DS – model samochodu osobowego klasy wyższej-średniej, produkowanego przez firmę Citroën, we Francji, w latach 1955-1975.
DS
Model Citroën DS w wersji Berline (sedan) zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu 6 października 1955. Wywołał sensację w skali międzynarodowej a już pierwszego dnia złożono zamówienia na 12 tys. sztuk. Z miejsca okrzyknięto go samochodem przyszłości, na co pewien dziennikarz odpowiedział, że to auto dzisiejsze ale wszystkie pozostałe są przestarzałe.
Francuzi zwykli nazywać go (a właściwie ją, gdyż samochód – la voiture, jest w języku francuskim rodzaju żeńskiego) Déesse, czyli Bogini i tak też wielu właścicieli go traktowało.
Początkowo zastosowano silnik z jego poprzednika, modelu Traction Avant. Później ofertę uzupełniono o większe jednostki. W 1960 r. firma Chapron zaprezentowała DS w wersji Cabriolet. W 1968 r. nastąpiła jedyna poważna zmiana nadwozia w historii modelu. Polegała ona przede wszystkim na zmianie kształtu przednich świateł. Podwójne reflektory schowano za kloszem o aerodynamicznym kształcie. Wewnętrzne światła skręcały się wraz z kołami doświetlając zakręty. W 1974 r. pojawił się następca modelu DS, Citroën CX.
24 kwietnia 1975 wytwórnię opuścił ostatni z 1 456 115 wyprodukowanych Citroënów DS.
Hydraulika
DS był rewolucyjny nie tylko pod względem stylistycznym, ale także a może przede wszystkim technicznym. Pod kierunkiem głównego inżyniera Andre Lefebvre'a, zastosowano w nim wiele rozwiązań hydraulicznych, a były to:
* hydropneumatyczne zawieszenie
* hydrauliczny układ hamulcowy
* hydraulicznie sterowane sprzęgło
* hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Tak duża ilość nowych, wcześniej nie stosowanych rozwiązań sprzyjała początkowo awariom. Prowadzenie samochodu z automatycznym sprzęgłem i niekonwencjonalnym układem hamulcowym, wymagało przyzwyczajenia, jednak nie wszystkim klientom pasowało. Odpowiadając na ich potrzeby, Citroën stworzył model ID.
ID
W 1957 r. wszedł do produkcji model ID (wym. Idée), czyli Idea. Pozbawiono go wszystkich systemów hydraulicznych, poza zawieszeniem hydropneumatycznym. Tym samym stał się tańszą wersją DS-a. Rok później zaprezentowano model kombi, produkowany tylko jako ID, o ogromnych możliwościach przewozowych, jak na samochód osobowy. We Francji używany był m.in. przez służbę zdrowia jako sanitarka. Produkowano go do 1975 r.
Silniki
Modele DS i ID były wyposażane w te same mniejsze silniki, jednak w modelu ID wprowadzano je z pewnym opóźnieniem, gdyż to model DS był dla firmy najważniejszy. Większe jednostki były zarezerwowane dla modelu DS, jednak ID kombi wyposażany był w gaźnikowe silniki 21 i 23.
* DS/ID 19 – 1911 cm³, 70 KM – 1955-1965
* DS/ID 19A – 1985 cm³, 78-91 KM – 1965-1969
* DS/ID 20 – 1985 cm³, 99 KM – 1969-1975
* DS 21 – 2175 cm³, 106 KM – 1965-1972
* DS 21ie – 2175 cm³, 125 KM – 1970-1972
* DS 23 – 2347 cm³, 115 KM – 1972-1975
* DS 23ie – 2347 cm³, 130 KM – 1972-1975
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
gRed v1.3 // Theme created by
Sopel
&
Programosy
Regulamin